Thursday, December 2, 2010

Miks on e-luger hea ehk kuidas ma endale NOOK'i sain

See tekst on juba mõnda aega raamatumaailmas üleval olnud, nüüd mõtlesin, et postitan siia ka :)

Kogu lugu algas sellest, et ma lugesin raamatuid arvutist ja ühel hetkel, umbes pärast 15ndat raamatut, olin sunnitud silmaarsti külastama. Kui ma vanasti nägin silmakontrollis ka neid kõige pisemaid ridu, mida tegelikult nägema ei pidanud, siis seekord asi nii roosiline polnud – arst kirjutas mulle „vanainimeste“ ehk siis pluss-prillid. Selle peale ütles üks mu sõber teisele: „ Saad aru, tüüp luges ennast pimedaks!“ :P


Hakkasin uurima, kas oleks mõni parem võimalus e-raamatute lugemiseks. Tartu raamatukogudes (ma usun ka mujal Eestis) puuduvad tihti just need raamatud, mida mina lugeda tahan ning väljaprintimine oleks jube tüütu.

Palju netis surfamist ja uurimist ning tulemuseks leidsin kaks varianti: E-luger ja Tablet PC (ehk siis Ipad vms, neid on igas suuruses). Tabelt PC-l on funktsioone kordades rohkem ning hind on soodsam kui lugeril. Ikkagi jääb ta siiski arvutiks, mis on tagant valgutatava ekraaniga ning millest mul oli just tarvis vabaneda.

E-lugeril on e-ink ehk siis elektroonilise tindi ekraan (mustvalge). See tähendab seda, et ekraani pind on nagu paber, pimedas on vaja lampi ja päikese käes näeb lugeda iga nurga alt. See tähendab ka seda, et ta rikub silmi vähem kui mistahes arvutiekraan.

Kui kasutada lisa mälukaarti, mahutab lugeja väga palju raamatuid. Mul endal ilma mälukaardita on seal hetkel 38 raamatut üks muusikaalbum ja paar audioraamatut. Tänu mp3 failidele on mälu küllaltki täis, lubatakse ju siiski, et peaks 1500 raamatut mahtuma. Vast ilma muusikata mahuks ka. Päris tore on mõelda, et tavalise märkmiku suuruse aparaadi näol on mul käekotis üle 1000 raamatu.

Siit tuleb kohe järgmine lugeri pluss, seda saab kasutada ka mp3 pleieri asemel.

Lugeja aku peaks ideeliselt kestma 1700 lehepööret või siis 3-4 päeva. Aku kestvus oleneb suuresti sellest, kui palju lugeda. Minu lugemise juures 1700 pööret küll välja ei tule, pigem 3 päeva kui 4. Laadimine kestab kuskil 3h.

Mõnedel e-lugeritel on peal ka paar mängu nagu sudoku või male.

Osad lugejad on varustatud neti brauseriga, mis mõnes olukorras osutub väga mugavaks. Kuigi ekraan on väike ja mustvalge ja reageering küllaltki aeglane, saab hädavajaliku tehtud. Osadel on 3G, osadel wi-fi ja mõnel mõlemad ühilduvused.

Osadel lugeritel on puutetundlik ekraan, mis võib küll olla mugav, kuid mõnes olukorras hakkab ebamugavalt peegeldama.

Paaril mudelil on Inglise keelsed seletavad sõnaraamatud, mis on väga hea, kui lugeda Inglise keeles raamatuid. Klõpsad sõnal või trükid sisse ja voilaa. Kahjuks B&N NOOK`il töötab see ainult epub failidega.

Kõik e-lugejad võimaldavad lugeda epub ning pdf faile, Enamik ka pdb, txt ja html faile. Faile on võimalik netis väga lihtsalt üheks või teiseks muundada.

Lugerite hinnad on vahemikus 2800-5000. Aga kui mõelda, et paljud e-raamatud on saadaval ka tasuta ja lugemine on ääretult mugav, siis tasub lugeja ennast ära.
Ainuke suurem puudus on see, et tal ei ole seda igale raamatule iseloomulikku lõhna, mis on minu meelest raamatu puhul oluline.

Oma lugeriga olen ma väga rahul! Käes hoida kergem ja kaasas kanda on kergem, lisaks ei litsu raamatud enam mu käekotis teisi asju laiaks ega lähe kortsu :p Mis kõige olulisem, silmadele on
e-ink ekraan palju mõnusam kui arvuti oma!

Aga prillide pesemist on mul vaja jätkuvalt õppida :(

No comments:

Post a Comment